2018/11/04

Note #251: Books - Amusing Ourselves to Death, N. Postman

It is interesting to read philosophers’ works of several decades back, on how they saw the world screwed up. Then it becomes sad to realise that in recent decades the situation did not change to any better, and possibly even got aggravated. One of the books to give exactly this feeling is Neil Postman’s ‘Amusing Ourselves to Death’, in which he describes how thanks to television we start seeing pretty much every aspect of our lives as an entertainment.
Интересно читать труды философов, написанные несколько десятилетий тому назад, о том, как наш мир – не самое лучшее место. Затем становится грустно от понимания, что к нашему дню ситуация лишь усугубилась. Одна из книг, дающих это ощущение – «Развлекаемся до смерти» Нила Постмана, в которой он описывает, как именно с изобретением телевидения люди стали видеть многие аспекты жизни как развлечение.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81hbo2v7eRL.jpg
Devoting some chapters to history, development of telegraph and short messages, as well as photography and tailoring images to context and vice versa, he then carefully explains how with invention of television such aspects as politics (debates, mainly), religion and education turned into entertainment from what they were supposed to be. Postman explains the implications of the ‘now…this’ phrase (used when jumping to something completely different and unrelated to what was previously said) and dwells upon change in so-called information-action ratio (possibility to use obtained information for immediate action upon it), among other concepts.
Отводя несколько глав истории создания телеграфа и коротких сообщений, а также фотографии и привязки изображения к контексту (или контекста к изображению), автор объясняет в деталях, как появление телевизоров изменило то, как мы видим и относимся к политическим дебатам, религии и образованию, что теперь это для нас более развлечение, нежели то, что подразумевалось изначально. Также, Постман рассказывает о смысле использования фразы «а теперь…» (для перескоков между темами, абсолютно не связанными по смыслу) и размышляет об изменении в так называемом соотношении информации и действия (возможность использования полученной информации для действий в этом контексте).

The main message conveyed throughout this book is that at that time our society was much less Orwellian than Huxleyan. Clogging our minds with pieces of information without a context relevant to us immediately, getting us addicted to flashes of images, supplying us all important information in a way that it becomes an entertainment and thus not particularly meaningful, is what makes humankind less interested in what truly matters, and thus easily manipulated. Sad to think that the tendency is still the same in general.
Основной посыл книги в том, что наше общество куда больше похоже на картину Хаксли, нежели Оруэлла. Забивать наши мозги информацией без контекста, связанного непосредственно с нами, подсаживать нас на мелькающие изображения, преподносить нам важную информацию в такой развлекательной форме, что теряется весь смысл – таким образом нас можно отвлечь от вещей, которые действительно интересны и важны, а также легче нами манипулировать. Грустно осознавать, что тенденция всё такая же.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.